Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Novinky 2019

Počátkem roku 2020 bude postupně docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů pro zařízení elektronické evidence tržeb a to uživatelům, kteří si vygenerovali pokladní certifikát před třemi lety. V lednu 2020 expiruje 15 629 pokladních certifikátů. Finanční správa proto připomíná, aby si uživatelé pokladních zařízení jejich platnost zkontrolovali a včas vyměnili za nový.

Elektronické dražby budou od 1. 1. 2020 spuštěny v dalších čtyřech krajích a postupně budou v únoru rozšířeny i na dražby ostatních finančních úřadů. Zároveň Finanční správa nově zavádí i elektronický způsob ověření identity uživatelů, kteří si chtějí zřídit uživatelský účet.

Osvobození pozemku bude možné uplatnit v rozsahu krajinného prvku, a to skupiny dřevin, stromořadí, travnaté údolnice, meze, příkopu, mokřadu, pokud bude tento prvek evidován v evidenci ekologicky významných prvků.

Finanční správa již dříve informovala veřejnost o tom, že v příštím roce převede do optimalizovaného režimu 33 územních pracovišť. Jedná se o vnitřní organizační změnu, která nebude mít vliv na rozsah a dosah služeb, které občanům územní pracoviště doposud poskytují. Žádné územní pracoviště nebude optimalizací zrušeno ani přemístěno do jiného města, současná dostupnost poskytovaných služeb tak bude zachována a občané nebudou odkázáni na služby jiného územního pracoviště.

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů, senátní tisk č. 150, sněmovní tisk 509, na základě kterého by mimo jiné mělo dojít ke změně v osvobození podle § 4 odst. 1 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů.

Nejvyšší správní soud potvrdil postup Finanční správy v medializovaném případě podnikatele, který nezaslal datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a nevystavil účtenku při kontrolním nákupu za 10 Kč. Finanční správa tento rozsudek vnímá jako potvrzení stávajícího nastavení správní praxe.

Informace GFŘ k dotazům ohledně změny sazeb daně u tepla a chladu od 1. 1. 2020

Informace k uplatňování DPH u oprav výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení - § 44 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH, ve znění p. p.

Pokyn GFŘ D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení ve znění Dodatku č. 4 a Dodatek č. 4 k Pokynu GFŘ D-29 byly publikovány ve Finančním zpravodaji MF č. 8/2019.

Územní pracoviště Finančního úřadu pro Liberecký kraj v Novém Boru bude z technických důvodů v úterý 17. 12. 2019 uzavřeno.

Územní pracoviště ve Frýdlantě Finančního úřadu pro Liberecký kraj bude v úterý dne 10.12.2019 z technických důvodů uzavřeno. Děkujeme za pochopení.

Certifikáty slouží k podpisu datových zpráv o evidovaných tržbách a jsou platné tři roky. Jejich výměna je nezbytná pro bezproblémové evidování tržeb. V prosinci vyprší platnost u téměř 10 tisíc pokladních certifikátů, a proto Finanční správa připomíná poplatníkům, aby si zkontrolovali platnost svého certifikátu a bezplatně si vygenerovali nový.

Dne 29. 11. 2019 od 12:00 do cca 18:00 může docházet k výpadkům částí internetových stránek a webových aplikací (např. Aplikace elektronických dražeb) provozovaných Finanční správou. Důvodem výpadků je plánovaná odstávka IT systémů z důvodu technické údržby.

Finanční správa ČR upozorňuje daňovou veřejnost na omezení provozu finančních úřadů v pondělí 23. 12. 2019 a v úterý 31. 12. 2019 a zároveň připomíná, že posledním dnem pro příjem hotovosti v daňových pokladnách pro rok 2019 je středa 18. 12. 2019.

Z technických důvodů bude ve dnech 2. 12. 2019 a 4. 12. 2019 zcela přerušen provoz Územního pracoviště FÚ v Českém Těšíně, Masarykovy sady 8. Veškerá podání nebo dotazy lze v těchto dnech vyřídit v časech od 8:00 – 17:00 hodin na Územních pracovištích v Karviné nebo v Havířově.

Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj oznamuje, že budova Územního pracoviště Ostrava II v Horní ulici, č.p. 1619/63 v Ostravě – Hrabůvce bude dne 28. 11. 2019 od 12:00 hodin z technických důvodů zcela uzavřena pro veřejnost. Fungovat nebude ani telefonické spojení.

Finanční správa varuje občany před podezřelými e-maily, které jsou v posledních dnech rozesílány. Tyto e-maily působí dojmem, že jsou odesílány z orgány Finanční správy a mohou obsahovat neznámou přílohu.

Finanční správa vybrala nejvhodnějšího dodavatele v zadávacím řízení na zajištění podpory a vývoje Automatizovaného daňového informačního systému (ADIS) na roky 2020 až 2023, tedy na období čtyř let. Během zákonné lhůty nebyla proti rozhodnutí o výběru podána žádná námitka a Finanční správa s novým dodavatel uzavřela rámcovou smlouvu.

Od 14. 11. 2019 do 16. 12. 2019 bude z technických důvodů omezen provoz jednotlivých oddělení Územního pracoviště v Nymburku. Provoz podatelny bude zachován. Případnou schůzku s konkrétním pracovníkem územního pracoviště je nutné si v naléhavých případech dohodnout předem.

Od 13. 11. 2019 bude z důvodu rekonstrukce budovy Územního pracoviště v Kladně, ul. Osvob. pol. vězňů 3181, až do odvolání přerušen provoz pokladny.

Finanční správa se ohrazuje proti informacím, které se v uplynulých dnech objevily v některých médiích, že dochází ke zneužívání elektronické evidence tržeb ke „šmírování“ podnikatelů v souvislosti s povinností řádně odvádět daň z nemovitých věcí. Tvrzení, která opakovaně přinesly články na některých zpravodajských serverech, jsou hrubou dezinterpretací původního vyjádření, které FS poskytla v reakci na dotazy deníku Blesk.cz.

Během letošního roku a začátkem roku 2020 dochází postupně k ukončení platnosti pokladních certifikátů pro zařízení elektronické evidence tržeb poplatníkům, kteří si vygenerovali pokladní certifikát v počátcích zavádění elektronické evidence tržeb, tzn. před třemi lety. V nadcházejícím měsíci listopadu expiruje téměř 38 tisíc pokladních certifikátů. Finanční správa proto připomíná poplatníkům, aby si zkontrolovali platnost svého certifikátu a včas si ho vyměnili za nový.

Novela zákona o evidenci tržeb zavádí pro poplatníky zvláštní režim jako alternativu k online evidenci

V září letošního roku prošla sněmovnou novela zákona o evidenci tržeb a dne 9. 10. 2019 byla vyhlášena ve Sbírce zákonů. S účinností k 1. 5. 2020, kdy dojde k náběhu 3. a 4. fáze evidence tržeb se evidenční povinnost bude vztahovat na tržby z činností, které doposud této povinnosti nepodléhaly.

Finanční správa připomíná, že v návaznosti na přijetí zákona č. 80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony (dále jen „novela ZDPH“) došlo s účinností od 1. 4. 2019 ke změně ustanovení § 37, ve kterém je vymezen způsob výpočtu daně. V souladu s přechodnými ustanoveními je podle této nové úpravy nezbytné postupovat od 1. 10. 2019.

Finanční správa upozorňuje potenciální nabyvatele vlastnického práva k jednotce v rodinném domě, že k 1. listopadu 2019 by měla nabýt účinnosti novela zákonného opatření Senátu (č. 340/2013 Sb.) o dani z nabytí nemovitých věcí, která rozšíří osvobození podle § 7 zákonného opatření. Kromě případů prvního úplatného nabytí vlastnického práva k dokončené nebo užívané jednotce v bytovém domě, bude možné uplatnit osvobození rovněž u užívaných nebo dokončených jednotek v rodinném domě.

Finanční správa úspěšně provedla první elektronickou dražbu prostřednictvím APED (APlikace Elektronických Dražeb). Byl tak učiněn další krok k elektronizaci a dražby Finanční správy byly zpřístupněny širšímu okruhu potenciálních dražitelů.

Pracovníci Finančního úřadu pro hlavní město Prahu provedli v úterý 9. 10. 2019 v tržnici Sapa kontrolu dodržování zákona o evidenci tržeb a současně realizovali exekuci daňových nedoplatků u dlužníků, kteří v tržnici obchodují.

Díky vzájemné spolupráci Finanční správy, zástupců Krajského státního zastupitelství v Ostravě a Policie České republiky - Krajského ředitelství Moravskoslezského kraje, se na základě výstupů získaných při prověřování plnění povinností na úseku evidence tržeb podařilo odhalit významný daňový únik, a to minimálně v částce 14 milionů Kč.

Finanční správa připomíná daňovým subjektům poskytujícím přepravu osob prostřednictvím mobilních aplikací, např. Uber, Taxify (Bolt), Liftago apod., na nezbytnost plnění daňových povinností v oblasti daně z příjmů, daně z přidané hodnoty a silniční daně.

  • Reakce na reportáž "Dvojí metr" pořadu Reportéři ČT,
  • autor: David Macháček | zdroj: Česká televize | datum: 23. 9. 2019

Všem plátcům a osobám podávajícím kontrolní hlášení DPH připomínáme, že od 1. 10. 2019 je v platnosti nová XML struktura kontrolního hlášení DPH.

Finanční správa upozorňuje poplatníky, kteří si vygenerovali pokladní certifikát pro zařízení elektronické evidence tržeb před třemi lety, aby zkontrolovali jeho platnost. Do konce letošního roku a začátkem roku 2020 bude docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů, které byly generovány v počátcích zavádění elektronické evidence tržeb. Vydání nového certifikátu je bezplatné.

  • Reakce na reportáž "Dvojí metr" pořadu Reportéři ČT,
  • autor: David Macháček | zdroj: Česká televize | datum: 23. 9. 2019
  • autor: Martin Ťopek | zdroj: Hospodářské noviny | datum: 19. 9. 2019

Pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a ve spolupráci s Generálním ředitelstvím cel spustila Finanční správa na začátku nového školního roku 2019/2020 Projekt Daně a cla do škol. Jeho cílem je nabídnout žákům a studentům možnost doplnit výuku finanční gramotnosti o informace z oblasti daní a cel.

Finanční správa po "letním" jednání se starosty a starostkami obcí, kterých se týká optimalizace finančních úřadů, dospěla k rozhodnutí, že v prvním pololetí roku 2020 bude v rámci zvýšení efektivity převedeno do optimalizovaného režimu celkem 33 finančních úřadů. V původním návrhu Finanční správa plánovala optimalizovat 34 finančních úřadů, nicméně se po důkladné analýze rozhodla zachovat Územní pracoviště v Litvínově ve stávajícím režimu. V rámci tohoto opatření nebude zrušeno žádné pracoviště finančního úřadu, pouze budou dále fungovat v rámci tzv. režimu 2+2.

Generální finanční ředitelství Vás zve ve čtvrtek 19. 9. 2019 od 10:00 na tiskovou konferenci k zahájení Projektu Daně a cla do škol.

Finanční úřad pro Pardubický kraj, Územní pracoviště ve Svitavách upozorňuje, že od 1. října 2019 se mění telefonní spojení na Územní pracoviště v Litomyšli a v Moravské Třebové.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že ve čtvrtek 19. září 2019 bude z důvodu přerušení dodávky vody provozní doba podatelny v budově na třídě Tomáše Bati 21, Zlín pouze do 14:00 hodin.

Zákon upravuje náběh 3. a 4. fáze evidence tržeb, přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby ve zvláštním režimu a významným způsobem snižuje DPH na vodné, stočné a stravovací i odborné služby. Zákon nyní míří k podpisu prezidentem republiky a následně bude vyhlášen ve sbírce zákonů. Podnikatelé, kteří spadají do 3. a 4. fáze, začnou evidovat společně v jedné vlně, která bude spuštěna šest měsíců po platnosti zákona.

Budova Územního pracoviště pro Prahu 10 Finančního úřadu pro hlavní město Prahu bude ve čtvrtek 19. 9. 2019 z technických důvodů (přerušení dodávky vody) mimo provoz.

Finanční správa upozorňuje plátce daně z přidané hodnoty, kteří chtějí za rok 2018 požádat o vrácení DPH z jiných členských států dle § 82 zákona o DPH, že nejzazší lhůta pro tato podání je 30. září 2019.

Finanční správa zavádí od začátku září nový způsob dražeb věcí zabavených v rámci daňové exekuce a spouští APlikaci Elektronických Dražeb (APED). Jedná se o elektronickou formu dražeb, kterých se dražitelé budou moci zúčastnit bez fyzické přítomnosti a s volitelným využitím nastavení limitu svého nejvyššího dražebního podání (maximální nabízené ceny).

V souvislosti s posilující vzájemnou spoluprací v boji proti podvodům na dani z přidané hodnoty (DPH) proběhlo první společné jednání pracovní skupiny složené ze zástupců České republiky a Německa (Sasko a Bavorsko). Za účasti zástupce Ministerstva financí ČR a Ministerstva financí DE pracovní skupina jednala o praktickém provádění přímé přeshraniční výměny informací v oblasti DPH, která byla podepsána mezi Českou republikou a Německem v první polovině letošního roku.

Finanční správa dosáhla dohody, díky které se po 30 letech vymaní u daňového informačního systému ze závislosti na společnosti IBM.

Finanční správa ČR se ohrazuje proti tvrzením autorů „Petice proti záměru Ministerstva financí ČR zrušit 34 vybraných pracovišť finančních úřadů“. Není pravdou, že FS plánuje zrušit byť jediné územní pracoviště finančních úřadů (FÚ). Není pravdou, že dojde ke zhoršení dostupnosti služeb FÚ „o desítky kilometrů”, jak se v petici uvádí.

Finanční správa se v rámci kontrolní činnosti zaměřila v uplynulých měsících na subjekty, které poskytují ubytovací služby přes elektronické platformy. Z takto získaných prostředků mají totiž nájemci povinnost odvést daň. Pracovníci Finanční správy dosud prověřili téměř 7 tisíc daňových subjektů s pozitivním dopadem na státní rozpočet přesahujícím 35 mil. Kč.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že v pondělí 26. srpna 2019 bude z důvodu přerušení dodávky elektrické energie v době od 7:00 do 15:00 hodin částečně omezen provoz Územního pracoviště v Rožnově pod Radhoštěm. Územní pracoviště nebude v této době hlasově a datově dostupné. Pro veřejnost bude zajištěn chod podatelny a podání základních informací.

Z důvodu nefunkčního telefonního spojení (pevné linky) se v pondělí 19. 8. 2019 v ranních hodinách nebylo možno dovolat na Územní pracoviště v Rakovníku. Závada již byla odstraněna.

Z důvodu poruchy informačního systému byla omezena i činnost pokladny, která mohla přijímat pouze platby v hotovosti na stvrzenky. Od úterý 20. 8. 2019 je pokladna opět v provozu v plném rozsahu.

Z důvodu plánovaného přerušení dodávky elektrické energie bude ve čtvrtek 15. srpna 2019 uzavřeno územní pracoviště Finančního úřadu pro Plzeňský kraj v Domažlicích. Z tohoto důvodu nebude fungovat ani telefonické spojení.

Finanční správa se po třech desetiletích zbaví závislosti na jediném dodavateli služeb Automatizovaného daňového informačního systému. Do této situace nazývané vendor lock-in se Česká republika dostala kvůli nevýhodné smlouvě z roku 1992. Generální finanční ředitelství uzavřelo 7. srpna 2019 se společností IBM dohodu, na jejímž základě dojde v průběhu roku 2023 k předání majetkových práv na ADIS do vlastnictví státu.

Z důvodu přerušení telefonního spojení (pevné linky) se nebylo možné ve středečních dopoledních hodinách dovolat na Územní pracoviště v Benešově.
Za způsobené obtíže se Vám omlouváme.

Finanční správa v rámci zvýšení efektivity navrhuje úpravu organizačního zajištění činností 34 územních pracovišť, díky které lze v následujících pěti letech dosáhnout úspor ve výši zhruba 686 mil. Kč, aniž by toto opatření mělo zásadní dopad na služby poskytované daňové veřejnosti. Jedná se zatím o předběžný návrh, o kterém chce generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová mluvit se starosty a starostkami dotčených obcí. V rámci tohoto opatření nebude zrušeno žádné pracoviště finančního úřadu, některá ale budou dále fungovat v rámci tzv. režimu 2+2.

Finanční správě se daří zvyšovat podíl vymáhaných a vymožených nedoplatků. Plynulý růst úspěšnosti vymáhání je patrný ze statistických údajů, které Finanční správa sleduje.

Dne 23.7. 2019 bude dočasně nefunkční telefonní spojení na Územním pracovišti v Teplicích. Omezení se týká pouze telefonního spojení, samotný provoz ÚzP v Teplicích zůstává nepřerušen. Veřejnost může využít telefonního spojení na Finanční úřad pro Ústecký kraj.

Upozornění pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob podávajících daňové přiznání za část zdaňovacího období 2019.

Finanční správa se v rámci své kontrolní činnosti zaměřuje na dodržování zákonných předpisů a také zjišťuje jejich porušování či obcházení. Finanční správa je nezávislým správním orgánem a ohrazuje se proti nařčení z nečinnosti a zaujatého postupu v konkrétních kauzách, která se v uplynulých dnech objevila v některých médiích.

Finanční správě ČR se daří stále efektivněji cílit kontroly plátců DPH. Svědčí o tom celkový objem zadržených nadměrných odpočtů DPH, který se snižuje. Vyplývá to ze statistik FS ČR k 30. 6. 2019.

Ve středu 17.7. 2019 bude z důvodu plánovaného přerušení dodávky elektrické energie v době od 8:00 do 17:00 hod. omezen provoz na Územním pracovišti v Semilech. Pro veřejnost bude otevřena pouze podatelna, zajištěno podávání základních informací a zajištěn výdej tiskopisů.

Informace GFŘ k aplikaci institutu nespolehlivé osoby a související problematiky podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, - ve znění Dodatku č. 1.
Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že ve čtvrtek 18. července 2019 bude z důvodu rozsáhlého přerušení dodávky vody po celý den budova na třídě Tomáše Bati 21, Zlín zcela uzavřena.
Informace podrobněji seznamuje s novou úpravou poukazů přijatou na úrovni EU a národní legislativy.

Finanční správa navázala spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze (VŠE). Zástupci obou institucí dnes podepsali smlouvu, která umožní zaměstnancům Finanční správy studovat v bakalářském studijním programu „Zdanění a daňová politika“. Vybraní zaměstnanci absolvují plnohodnotné bakalářské studium oboru srovnatelné se všemi absolventy tohoto oboru v řádném studiu.

S platností od 11.7 2019 do odvolání je z důvodu rekonstrukce ulice Politických vězňů v Říčanech zajištěn vstup do budovy Územního pracoviště v Říčanech z ulice 17. listopadu. Orientační ukazatele jsou zajištěny. Služby poskytované veřejnosti nejsou probíhající rekonstrukcí omezeny.

Na konci letošního roku a počátkem roku 2020 bude docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů, které byly generovány v počátcích zavádění elektronické evidence tržeb. Tyto certifikáty slouží k podpisu datových zpráv o evidovaných tržbách a jsou platné tři roky. Pokud včas nedojde k výměně certifikátu v pokladním zařízení za nový a datové zprávy o evidovaných tržbách budou podepisovány starým a tedy již neplatným certifikátem, nebudou tyto tržby evidovány.

Finanční správa se ohrazuje proti zprávám v některých médiích, které prezentují celková roční čísla týkající se soudních sporů a tato čísla bez řádné analýzy jejich struktury prezentují takovým způsobem, který vede k nepodloženým závěrům o negativním vývoji pro Finanční správu.

Dodávka elektrické energie byla na Územním pracovišti v Říčanech obnovena, provoz je zabezpečen v plném rozsahu.

V důsledku havárie při výkopových pracích došlo 9. 7. 2019 k přerušení dodávky elektrické energie na Územním pracovišti v Říčanech. Pro veřejnost byl zajištěn pouze provoz podatelny na podávání základních informací a výdej tiskopisů.

Finanční správa v prodloužené lhůtě pro podání přiznání k dani z příjmů a po uplynutí období, kdy mohli poplatníci odevzdat přiznání bez sankcí, eviduje za zdaňovací období roku 2018 více než 2,8 milionu odevzdaných daňových přiznání. Z tohoto počtu bylo 2,3 milionu od fyzických osob a 485 tisíc od osob právnických.

Dne 10. 7. 2019 bude z provozně technických důvodů uzavřena pro veřejnost pokladna na Územním pracovišti Praha-západ. Hotovost je možné složit na pokladně Finančního úřadu pro Hlavní město Prahu, Územní pracoviště pro Prahu 4, Budějovická 409/1 (úřední hodiny pokladny: 8:30 -11:30 , 12:30 - 16:00).

Finanční úřad pro Ústecký kraj upozorňuje veřejnost, že dnes 9. 7. 2019 je z důvodu havárie vodovodního řadu v době od 10:30 pro veřejnost omezen provoz v budově Územního pracoviště v Teplicích. Na územním pracovišti je zajištěn chod podatelny.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že v pátek 19. července 2019 bude z důvodu přerušení dodávky elektrické energie v době od 7:30 do 19:30 hodin částečně omezen provoz Územního pracoviště ve Valašském Meziříčí. Územní pracoviště nebude v této době hlasově a datově dostupné. Pro veřejnost bude zajištěn chod podatelny a podání základních informací.
Finanční úřad pro Pardubický kraj, Územní pracoviště ve Svitavách upozorňuje veřejnost, že dne 17.7.2019 od 7:30 do 19:30 hodin bude z důvodů plánovaného přerušení dodávky elektrické energie společností ČEZ Distribuce a.s. v budově Územního pracoviště ve Svitavách, T. G. Masaryka 15 omezen provoz. Zajištěn bude pouze provoz podatelny.
Finanční úřad pro Plzeňský kraj upozorňuje daňovou veřejnost, že pokladna územního pracoviště v Plzni, nám. Českých bratří 8, bude ve dnech 8. - 19. července 2019 z technických důvodů uzavřena.
Daňová pokladna Územního pracoviště pro Prahu 10 Finančního úřadu pro hlavní město Prahu bude v období od 29. 7. 2019 do 1. 8. 2019 včetně z technických důvodů uzavřena.
Informace obsahuje základní fakta o registraci k dani z přidané hodnoty a dalších povinnostech, které osobám povinným k dani neusazeným v České republice vyplývají ze zákonů upravujících správu DPH. Zvláštní pozornost je věnována povinnostem při zasílání zboží, typicky při prodeji zboží prostřednictvím internetu osobám v České republice, pro které pořízení zboží není předmětem daně.

1. červenec 2019 je poslední řádný termín pro odevzdání daňových přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. V prodloužené lhůtě podávají přiznání poplatníci, kterým přiznání zpracovává daňový poradce, případně mají lhůtu prodlouženou ze zákona.

Finanční úřad pro Ústecký kraj upozorňuje veřejnost, že dne 1. 7. 2019 od 10:00 hodin do 17:00 hodin je z důvodu přerušení dodávky vody v budově úřadu Velká Hradební 61 pro veřejnost omezen provoz. Zajištěn bude provoz podatelny a telefonní spojení na podatelnu FÚ.

Změna pokladních hodin na Územním pracovišti pro Prahu 3 Finančního úřadu pro hlavní město Prahu od pondělí 1. 7. 2019 do pátku 30. 8. 2019

Na Daňovém portálu Finanční správy bylo zpřístupněno elektronické podání (dále jen EPO, verze 40.23.1) Oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí podle § 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, č. 25 5478 MFin 5478. (dále jen Oznámení). Toto oznámení odpovídá tiskopisu vzor č. 15.

GFŘ pro zvýšení informovanosti a právní jistoty poplatníků daně z příjmů právnických a fyzických osob při uplatňování nepřímé daňové podpory výzkumu a vývoje vydává informaci k aplikaci přechodného ustanovení k zákonu č. 80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony.

Cíle projektu MoJe daně, který veřejnosti nabídne novou, moderní a jednoduchou možnost komunikace s Finanční správou, představila ministryně financí Alena Schillerová a generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.

Z důvodu plánovaného přerušení dodávky vody bude dne 25. 6. 2019 budova Územního pracoviště v Říčanech uzavřena. Provoz podatelny bude pro veřejnost zajištěn.
Na Územním pracovišti v Poděbradech bude od 18. 6. 2019 do ukončení prací 4. 7.2019 probíhat výměna podlahových krytin. Z těchto technických důvodů bude provoz Územního pracoviště v Poděbradech omezený. Provoz podatelny bude pro veřejnost zachován. V naléhavých případech je možné si domluvit telefonicky schůzku s konkrétním zaměstnancem Územního pracoviště v Poděbradech. Děkujeme za pochopení.

Blížící se 1. červenec 2019 je posledním dnem pro podání daňových přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018. Do tohoto termínu podávají daňové přiznání k dani z příjmů poplatníci, kterým přiznání zpracovává daňový poradce, nebo mají prodlouženou lhůtu ze zákona.

Dne 18. 6. 2019 z důvodu plánovaného přerušení dodávky vody bude budova Územního pracoviště v Říčanech uzavřena. Provoz podatelny pro veřejnost je zajištěn.
Finanční úřad pro Ústecký kraj upozorňuje veřejnost, že ve dnech 17. 6. 2019 a 21. 6. 2019 bude z důvodu přerušení dodávky elektrické energie v době od 7:00 do 18:00 hodin pro veřejnost omezen provoz v budovách Územního pracoviště v Děčíně. Územní pracoviště nebude v této době ani hlasově a datově dostupné.

Dnes v ranních hodinách došlo k plánované výměně SSL certifikátu v produkčním prostředí EET. U některých pokladních zařízení vznikly problémy s navázáním spojení s příjmovou stranou systému EET.

Česká republika uzavřela dohodu s Německem týkající se přímé přeshraniční výměny informací v oblasti daně z přidané hodnoty (DPH). Na základě této dohody si bude Finanční správa ČR moci s kolegy z Německa efektivněji vyměňovat informace o přeshraničních transakcích, u nichž je podezření z podvodu na DPH, a také obecně posílit spolupráci při správě DPH mezi úřady z Česka, Bavorska a Saska. Výměna informací bude probíhat mezi pracovišti finanční správy, která se nacházejí blízko hranic.

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství dnes v prostorách Břevnovského kláštera uspořádalo již sedmnáctý ročník vyhlášení nejvýznamnějších plátců daně z příjmů právnických osob. Jako ocenění si zástupci oceněných společností převzali broušenou skleněnou plaketu. Již třetí rok po sobě se nejvýznamnějším plátcem daně stala Skupina ŠKODA.

Podvody na dani z přidané hodnoty jsou nejdůležitějším tématem pracovního setkání expertů Finanční správy, které probíhá 4. a 5. června ve Smilovicích.

Společností ČEZ Distribuce, a. s. bylo oznámeno, že dne 14. 6. 2019 od 11:30 do 14:30 hod. dojde k plánovanému přerušení dodávky elektřiny na ÚP v Kralupech nad Vltavou, Přemyslova 502, 278 01 Kralupy nad Vltavou.

Pátek 31. května 2019 je poslední řádný termín pro zaplacení daně z nemovitých věcí (nebo její první splátky). Nepřesáhne-li částka daně 5 000 Kč, je splatná celá právě do tohoto termínu.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že v pondělí 3. června 2019 bude z důvodu přerušení dodávky elektrické energie v době od 7:30 do 19:30 hodin částečně omezen provoz Územního pracoviště ve Valašském Meziříčí. Územní pracoviště nebude v této době hlasově a datově dostupné. Pro veřejnost bude zajištěn chod podatelny a podání základních informací.

Veřejná ochránkyně práv Mgr. Anna Šabatová informovala dopisem generální ředitelku Tatjanu Richterovou o ukončení systémového šetření uplatňování zajišťovacích příkazů Finanční správou České republiky. Toto šetření bylo zahájeno v září 2017 na základě diskuze odborné veřejnosti o riziku plošného využití tohoto nástroje při správě daní. Cílem prověřování bylo především vyhodnocení metodického nastavení dané oblasti správy daní, relevantní judikatury správních soudů a analytických a statistických údajů při uplatňování zajišťovacích příkazů.

Upozornění pro plátce daně k podání Oznámení podle § 38da zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů.

Finanční správa rozešle celkem cca 3,3 mil. obálek se složenkami na zaplacení daně z nemovitých věcí na rok 2019. Lhůta pro zaplacení daně (nebo její první splátky) končí 31. května.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že ve středu 22. května 2019 bude z důvodu přerušení dodávky elektrické energie v době od 7:30 do 19:30 hodin částečně omezen provoz Územního pracoviště ve Valašském Meziříčí. Územní pracoviště nebude v této době hlasově a datově dostupné. Pro veřejnost bude zajištěn chod podatelny a podání základních informací.

Z důvodu plánovaného přerušení dodávky elektrické energie bude dne 21. května 2019 od 13:00 do 15.30 omezen provoz územního pracoviště Finančního úřadu pro Plzeňský kraj v Klatovech. Pro veřejnost bude dostupná pouze podatelna v přízemí budovy. Na územních pracovištích v Klatovech a v Sušici může v této době docházet k výpadkům telefonického spojení.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že v úterý 7. května 2019 bude z důvodu přerušení dodávky elektrické energie v době od 7:30 do 19:30 hodin částečně omezen provoz Územního pracoviště ve Valašském Meziříčí. Územní pracoviště nebude v této době hlasově a datově dostupné. Pro veřejnost bude zajištěn chod podatelny a podání základních informací.

Dne 2. 5. 2019 došlo v dopoledních hodinách na Územním pracovišti v Kolíně k výpadku datové sítě, který způsobil přerušení e-mailového spojení. Závada na datové síti byla odstraněna a e-mailové spojení obnoveno krátce po dvanácté hodině.

Autor: Miroslav Petr | Zdroj: Lidové noviny | Datum: 29. 4. 2019

V pondělí dne 29. 4. 2019 a v pátek 3. 5. 2019 v době od 7:30 do 15:30 hod. dojde v budově Územního pracoviště v Karlových Varech na adrese Západní 19, Karlovy Vary a v budově Finančního úřadu pro Karlovarský kraj na adrese Krymská 2a, Karlovy Vary k omezení provozu pro veřejnost (odstávka dodávky elektrického proudu).

Generální finanční ředitelství nesouhlasí se závěry kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu 18/07. Závěry z kontrolní akce vycházejí ze spíše teoretických názorů a technických výpočtů NKÚ, které nezohledňují reálnou situaci, ve které se Generální finanční ředitelství v kontrolovaném období nacházelo.

V pátek dne 26. 4. 2019 bude z důvodu plánovaného přerušení dodávky elektrické energie v době od 8:00 do 15:00 hod. omezen provoz na Územním pracovišti ve Vlašimi. Pro veřejnost bude otevřena pouze podatelna na podávání základních informací a výdej tiskopisů.

Výpočet dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti u zaměstnanců příslušných k zahraničním právním předpisům sociálního zabezpečení v rámci EU/EHP a Švýcarska od 1. 1. 2019.

Ve čtvrtek 18. 4. bylo z technických důvodů dočasně telefonicky a datově nedostupné Územní pracoviště v Holešově. Závada již byla odstraněna a provoz pracoviště byl obnoven v plném rozsahu.

Poslanecká sněmovna poslala do třetího čtení návrh novely zákona o evidenci tržeb z dílny Ministerstva financí. Návrh upravuje náběh 3. a 4. fáze evidence tržeb, přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby off-line a významným způsobem snižuje DPH na vodné, stočné a stravovací i odborné služby. Třetí čtení bude s nejvyšší pravděpodobností zahájeno v první polovině května.

Finanční správa v těchto dnech zahájila rozesílku celkem cca 3,3 mil. obálek se složenkami na zaplacení daně z nemovitých věcí na rok 2019. Lhůta pro zaplacení daně (nebo její první splátky) končí 31. května.

Informace GFŘ k problematice registrace k dani z přidané hodnoty ve vazbě na novelizované znění zákona o DPH od 1. 4. 2019 (zákon č. 80/2019 Sb.).

Finanční správa každoročně pořádá výjezdy svých zaměstnanců do obcí, kde nejsou sídla finančních úřadů. V těchto městech vybírají od poplatníků daňová přiznání a pomáhají s jejich vyplňováním. V letošním roce navštívili zaměstnanci Finanční správy celkem 172 obcí a celkově na výjezdech vybrali 22 tisíc podání.

Daňová Kobra pokračuje v úspěšném potírání daňových úniků a daňové kriminality. Operativní spolupráce při výměně informací mezi policisty, celníky a specialisty Finanční správy zapojených v Daňové Kobře umožňuje lépe analyzovat jednotlivé případy a v případě odhalení daňového úniku rychle a účinně proti pachatelům zasáhnout. Za téměř 5 let své existence tak Daňová Kobra zachránila státnímu rozpočtu už 11,67 miliard korun.

V pondělí 15. 4. 2019 dojde ze strany dodavatele k přerušení dodávky elektrické energie v prostorách ÚzP v Děčíně. Vzhledem k rozsahu přerušení dodávky energie nelze na územním pracovišti zajistit provoz úředního dne ani podatelny.

V pondělí 8. dubna 2019 byla poslední možnost podat daňové přiznání bez sankcí za pozdní podání. Finanční správa vybrala do pondělní půlnoci celkem 2 402 484 přiznání. Fyzické osoby jich podaly 2 055 852 a právnické osoby 346 632 podání.

S účinností k 1. 4. 2019 dochází k novelizaci zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 80/2019 Sb. (dále jen „zákon o DPH“). Dopady novely zákona o DPH pro rok 2019 na daňové přiznání k DPH a kontrolní hlášení, která budou podávána od zdaňovacího období duben 2019 nebo 2. čtvrtletí 2019, jsou následující:

Z celkového počtu 2,04 milionu daňových přiznání jich bylo vybráno 1,76 milionu od fyzických a 274 tisíc od právnických osob. V poslední den podávání, tedy 1. dubna, přijala Finanční správa 160 tisíc přiznání.

Součinnost mezi soudními exekutory a Finanční správou byla hlavním tématem setkání generální ředitelky Finanční správy Tatjany Richterové a prezidenta Exekutorské komory České republiky Vladimíra Plášila. Jednání proběhlo v pondělí 1. dubna v sídle GFŘ.

1. duben 2019 je poslední den pro odevzdání daňového přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. Pokud daňový poplatník dosud své přiznání neodevzdal, může využít prodloužených úředních hodin, které mají finanční úřady a jejich územní pracoviště, a to do 18:00 hodin.

Dnem 1. 4. 2019 nabývá účinnosti zákon č. 80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, který novelizuje mimo jiné i ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů nebo ZDP“), níže následuje výčet nejdůležitějších změn.

Ve sbírce zákonů byl dne 13. 12. 2018 vyhlášen zákon č. 283/2018 Sb. ze dne 15. listopadu 2018, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon nabyl účinnosti dne 1. 1. 2019.

Ve sbírce zákonů byl dále dne 17. 1. 2019 ve sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 6/2019 Sb. ze dne 20. prosince 2018, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon nabyl účinnosti dne 1. 2. 2019.

Ve sbírce zákonů byl dne 27. 3. 2019 dále vyhlášen zákon č. 80/2019 Sb. ze dne 12. března 2019, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, který nabývá účinnosti dne 1. 4. 2019.

V pondělí 1. dubna 2019 bude v čase od 7:45 – 10:00 na Finančním úřadu pro Jihočeský kraj, Mánesova 3a, dodavatelem přerušena dodávka elektrické energie z důvodu provedení nutných prací na distribuční soustavě.

Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018 je 1. duben 2019. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. K pohodlnějšímu podání daňových přiznání mohou poplatníci využít elektronických podání. Daňové přiznání lze podat v listinné podobě osobně na podatelnách finančních úřadů, poštou nebo elektronicky. Povinně elektronicky musí podání učinit mj. všichni poplatníci, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku (viz níže).

Generální finanční ředitelství z důvodu správné aplikace § 35ba odst. 1 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) pro účely uplatnění slevy na manžela upozorňuje na rozdílný způsob započítávání příjmů ze zaměstnání a vyplacených dávek do vlastního příjmu, jež nesmí za zdaňovací období (rok) přesáhnout částku 68 000 Kč.

Na odevzdání přiznání zbývá již pouze 14 dní a i proto tento týden navštíví zaměstnanci Finanční správy v rámci výjezdů do obcí největší počet míst, aby lidem pomohli vyplnit a odevzdat daňová přiznání i tam, kde nejsou sídla finančních úřadů. Přehled o výjezdech do obcí dle jednotlivých krajů naleznete na našem webu a také o nich pravidelně informujeme na sociálních sítích.

Dne 11. 3. 2019 v ranních hodinách došlo k přerušení dodávky elektrické energie na Územním pracovišti v Říčanech. Dodávka elektrické energie již byla obnovena, provoz pro veřejnost je zabezpečen v plném rozsahu.

S blížícím se termínem pro podání daňových přiznání přináší Finanční správa souhrn toho, jak si podání zjednodušit a odevzdat ho elektronicky. Povinně elektronicky musí podání učinit všichni poplatníci, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. K dnešnímu dni přiznání odevzdalo necelých 16 % právnických osob a 24 % osob fyzických.

Pro vrácení vratitelného přeplatku na dani je stanovena 30denní lhůta. Tato lhůta sice běží ode dne podání žádosti o vrácení vratitelného přeplatku (žádost může být podána spolu s daňovým přiznáním), avšak proto, aby mohl být přeplatek na dani vrácen, musí nejprve právně vzniknout.   

Na odevzdání daňového přiznání mají poplatníci již jen necelý měsíc a přiznání k dnešnímu dni zatím odevzdalo zhruba 15 % fyzických osob. Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání je pondělí 1. dubna 2019. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně.

Z důvodu havárie u dodavatele technického řešení docházelo dnes dopoledne k dočasným výpadkům Daňového portálu a provozu EET. Nedostupnost příjmové strany EET a aplikací Daňového portálu se projevovala mezi 8:42 a 11:20. V současné době je příjem datových zpráv plynulý a bez problémů. Dostupnost aplikací Daňového portálu byla obnovena.

Informace k některým daňovým souvislostem možné změny kategorizace účetních jednotek dle § 1b ve spojení s § 1e zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, ve zdaňovacím období započatém v roce 2018.

GFŘ v úterý zrušilo zadávací řízení veřejné zakázky na zpracování portálu MOJE daně. Důvodem je maximální úsilí o zajištění správného právního postupu v zadávacím řízení a následné bezpečné spuštění a provoz portálu. GFŘ okamžitě zahájilo práce na přípravě řešení, které neponese rizika soudních průtahů a zároveň zajistí ochranu systému v souladu s pokyny Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB).

Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018 je 1. duben 2019. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. K pohodlnějšímu podání daňových přiznání mohou poplatníci využít elektronických podání, ale i výjezdů pracovníků Finanční správy do obcí. Daňové přiznání lze podat v listinné podobě osobně na podatelnách finančních úřadů, poštou nebo elektronicky. Povinně elektronicky musí podání učinit mj. všichni poplatníci, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku (viz níže).

Finanční správa s velkým úspěchem ukončila další charitativní projekt s názvem „Pomáháme svým kolegům“. Ve spolupráci s Kontem Bariéry měl tento projekt za cíl podpořit vlastní zaměstnance Finanční správy, jejich děti a blízké, kteří mají zdravotní handicap nebo trpí vážnou nemocí. Pro Finanční správu se jednalo již o sedmý povedený charitativní projekt.

Mezi dotazy a odpovědi byla do kapitoly Daňové zvýhodnění zařazena informace k tiskopisu Potvrzení od zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění.

V soutěži „Daňař & daňová firma roku 2018“, kterou pořádá každoročně společnost Wolters Kluwer ČR, a. s., se nejvstřícnějším pracovištěm finančního úřadu, co se týká přístupu k poplatníkům, stalo Územní pracoviště v Hořicích (FÚ pro Královéhradecký kraj).

Generální finanční ředitelství (GFŘ) tímto reaguje na závěry kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), která proběhla v loňském roce a která byla zaměřena na daň z příjmů právnických osob a výsledků při jejím výběru. NKÚ ve zveřejněných závěrech rozporuje i některé zavedené postupy Finanční správy, které v rámci kontrol v předchozích letech sám nezpochybnil.

Informace GFŘ k dotazům, zda se od účinnosti novely zákona o dani z přidané hodnoty snížení sazby daně týká i dopravy osob visutými dráhami.

Finanční správa se omlouvá za výpadek datových služeb na níže uvedených finančních úřadech, který je způsoben technickými problémy na straně dodavatele služeb. Úřady jsou během tohoto výpadku odpojeny od jakéhokoliv spojení. Tedy v úřední den na uvedených úřadech nefunguje pokladna, podatelna a elektronická komunikace.

Formuláře k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2018 jsou dostupné na webu Finanční správy a daňovým poplatníkům výrazně usnadní vyplnění daňového přiznání. Tiskopisy daňových přiznání jsou dostupné v Databázi aktuálních daňových tiskopisů. Zde je možné vybrat si klasický tiskopis, interaktivní tiskopis nebo elektronické podání „EPO“.

V úterý 22.ledna 2019 bude na telefonní ústředně FÚ pro Ústecký kraj probíhat oprava / upgrade systému. Během této doby bude docházet ke krátkodobým výpadkům telefonního spojení, a to jak na samotném FÚ, tak na většině lokalit územních pracovišť (systémy jsou vzajemně propojené).

Upozorňujeme, že Pokyn č. GFŘ D-40 Stanovení jednotných kurzů za zdaňovací období 2018 čj. 3996/19 nahrazuje Pokyn č. GFŘ D-39 Stanovení jednotných kurzů za zdaňovací období 2018 čj. 181/19.

Dne 17. 1. 2019 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů (částka 3, zákon č. 6/2019 Sb.) poslanecká novela zákona o dani z přidané hodnoty. V důsledku této legislativní změny dochází ke snížení sazby daně z přidané hodnoty u pozemní a vodní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel z 15 % na 10 %.

Letošní přiznání k dani silniční je potřeba podat a daň také zaplatit nejpozději do konce ledna. Přiznání by neměli zapomenout podat zejména poplatníci, jejichž silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen "vozidla") podléhají dani silniční.

Z důvodu výměny telefonní ústředny nebudou dne 17. 1. 2019 od 12:00 hod. dostupné telefonní linky na Územním pracovišti v Kladně.

Z důvodu plánovaného přerušení dodávky elektrické energie budou dne 15. ledna 2019 od 12 h do 15.30 h uzavřena územní pracoviště Finančního úřadu pro Plzeňský kraj v Plzni a Plzeň-sever, sídlící na nám. Českých bratří 8, Plzeň.

Letošní přiznání k dani z nemovitých věcí je potřeba podat nejpozději do čtvrtka 31. ledna. Přiznání by neměli zapomenout podat zejména poplatníci, kteří v roce 2018 nově nabyli do svého vlastnictví pozemek, zdanitelnou stavbu nebo bytovou či nebytovou jednotku. Také ti poplatníci, kteří nemovitou věc darovali, prodali nebo jinak pozbyli, musí tuto skutečnost oznámit finančnímu úřadu. Pokud jim ještě nějaká nemovitá věc v kraji zbyla, podají dílčí daňové přiznání. Pokud všechny své nemovité věci v daném kraji v roce 2018 pozbyli, doručí na finanční úřad písemné oznámení o této skutečnosti.

Závěrem roku 2018 byla Parlamentem České republiky schválena poslanecká novela zákona č. 235/2004 Sb., kterou se mění zákon o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). V důsledku této legislativní změny dochází ke snížení sazby daně z přidané hodnoty u pozemní (s výjimkou dopravy lyžařskými vleky) a vodní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel z 15 procent na 10 procent.

S ohledem na prodlevy v legislativním procesu přijetí návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní (sněmovní tisk č. 206), se od 1. 1. 2019 do nabytí účinnosti tohoto zákona uplatní přímý účinek Směrnice Rady (EU) 2017/2455 a Směrnice Rady (EU) 2016/1065.

Jedná se zejména o změny v ustanoveních, která upravují místo plnění při poskytnutí telekomunikačních služeb, služeb vysílání a elektronicky poskytovaných služeb pro osoby nepovinné k dani a registraci do zvláštního režimu jednoho správního místa (režimu mimo EU) pro osoby povinné k dani ze třetích zemí a poukazů.