Přejít k obsahu (Klávesová zkratka: Alt + 2) | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Upozornění pro zaměstnavatele – vykazování údajů na začátku nového kalendářního roku za zaměstnance, jehož pracovní poměr skončil v předchozím roce

8. 10. 2026

Pokud zaměstnanci v průběhu kalendářního roku:

  • skončil pracovní poměr a
  • byl následně zaměstnavatelem odhlášen z evidence zaměstnanců dle zákona o jednotném měsíčním hlášení,

může zaměstnavateli i po jeho odhlášení vzniknout povinnost vykázat údaje vztahující se k tomuto zaměstnanci v rámci podání jednotného měsíčního hlášení.

Zaměstnavatel postupuje v těchto situacích následovně:

1. Skutečně vyplacené příjmy do 31. 1. následujícího roku

Zaměstnavatel je povinen v jednotném měsíčním hlášení za leden následujícího roku vykázat úhrn příjmů vyplacených do 31.1. následujícího roku:

  • Za všechny zaměstnance, kterým vyplácel v průběhu roku příjmy ze závislé činnosti, ze kterých srážel zálohy na daň,
  • včetně zaměstnanců, u kterých pracovní poměr v průběhu roku skončil (!).

U zaměstnanců, u kterých v průběhu roku pracovní poměr skončil, se při podání jednotného měsíčního hlášení pro vykázání údajů použijí postupy pro „odložený příjem“:

  • V individualizované součásti formuláře jednotného měsíčního hlášení za daného zaměstnance uvede zaměstnavatel úhrn příjmů skutečně vyplacených tomuto zaměstnanci do 31. 1. následujícího roku.
  • Současně v atributu 10548 – Typ odloženého příjmu uvede hodnotu 4. 

2. Žádost zaměstnance o roční zúčtování

Pokud bývalý zaměstnanec požádá po skončení pracovního poměru o provedení ročního zúčtování, je třeba tuto skutečnost vykázat v jednotném měsíčním hlášení. Tím zaměstnavatel informuje správce daně, že zaměstnanec o provedení ročního zúčtování požádal.

  • Pokud zaměstnanec po skončení pracovního poměru požádal zaměstnavatele do 15. 2. následujícího roku o provedení ročního zúčtování daně, uvede zaměstnavatel tuto skutečnost v jednotném měsíčním hlášení za leden nebo únor vyplněním příslušného atributu 10319 - Zaměstnanec požádal o provedení ročního zúčtování „ANO“.
  • Současně uvede v téže individualizované součásti jednotného měsíčního hlášení v atributu 10548 Typ odloženého příjmu hodnotu 4.

3. Provedení ročního zúčtování

Pokud zaměstnavatel na základě žádosti bývalého zaměstnance provede roční zúčtování daně, je třeba tuto skutečnost i výsledek ročního zúčtování vykázat v jednotném měsíčním hlášení. Cílem je předat údaje o provedeném ročním zúčtování a jeho výsledku správci daně:

  • Pokud bylo zaměstnanci provedeno roční zúčtování daně, uvede zaměstnavatel tuto skutečnost v jednotném měsíčním hlášení za leden, únor nebo březen vyplněním příslušného atributu 10320 – Roční zúčtování záloh bylo provedeno „ANO“.
  • Zároveň vyplní atributy určené pro vykázání výsledku ročního zúčtování (např. atribut 10321 – Doplatek z ročního zúčtování…).
  • Současně uvede v téže individualizované součásti jednotného měsíčního hlášení v atributu 10548 Typ odloženého příjmu hodnotu 4.

Cílem těchto postupů je zajistit správné zohlednění příjmu pro daňové účely, zejména pro následné předvyplnění daňového přiznání zaměstnance.

Shrnutí k problematice „odloženého příjmu“:

Hodnota 4 v atributu 10548 – Typ odloženého příjmu se použije při vykazování údajů za zaměstnance, jehož pracovní poměr již skončil, pokud zaměstnavatel v novém kalendářním roce vykazuje:

  • úhrn příjmů skutečně vyplacených do 31. 1. následujícího roku za zaměstnance, který byl již odhlášen z evidence zaměstnanců a v lednu není evidován jako zaměstnanec daného zaměstnavatele, nebo
  • skutečnost, že zaměstnanec požádal o provedení ročního zúčtování daně (v jednotném měsíčním hlášení za leden nebo únor), nebo
  • výsledek ročního zúčtování daně provedeného odhlášenému zaměstnanci (v měsíčním hlášení za leden nebo únor nebo březen), nebo
  • kombinaci výše uvedených skutečností vykazovaných v lednu nebo únoru.