Informace k nároku na kompenzační bonus u osob vykonávajících činnosti sezónního charakteru
Nárok na kompenzační bonus ve výši 500 Kč denně náleží osobám s převažující činností v přímo omezených oblastech ekonomiky. Tato činnost musí být, co se dosahovaných příjmů týče, dominantním zdrojem obživy. Podrobný výčet podmínek pro přiznání tohoto druhu podpory je obsažen v zákoně o kompenzačním bonusu (zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu, ve znění pozdějších předpisů).
Finanční správa zaznamenala zvýšené množství dotazů ohledně možnosti čerpání kompenzačního bonusu osobami, jimž byl na základě aktuálních opatření orgánů státní správy bezprostředně omezen či zakázán výkon činnosti, kterou mohou s ohledem na její charakter provozovat pouze po část roku a lze ji tudíž označit za činnost sezónní. Je zřejmé, že v těchto případech existují objektivní důvody, pro které není možné požadovat splnění zákonné podmínky existence převažující části příjmů ze zakázané či omezené činnosti v tzv. rozhodném období (od 1. června do 30. září 2020).
Finanční správa reaguje na tuto skutečnost a informuje o možnosti podat žádost o kompenzační bonus i v situaci, kdy jedinou překážkou pro přiznání nároku na kompenzační bonus je právě to, že osoba provozující sezónní činnost test majoritních příjmů podle § 6 odst. 3 a 4 zákona o kompenzačním bonusu nesplní, a to za předpokladu, že splňuje následující podmínky:
-
tato osoba nedosahuje převažující části příjmů ze zakázané či omezené činnosti nejen v rozhodném období od 1. června do 30. září 2020, ale také v období od 1. června do 30. září 2019 (je tedy potvrzeno, že k poklesu příjmů z této činnosti dochází v letním období pravidelně), a zároveň platí, že
-
tato osoba dosáhla převažující části příjmů ze zakázané či omezené činnosti v náhradním období 4 po sobě jdoucích kalendářních měsíců v rámci předchozí sezóny; za počátek tohoto náhradního období se stanoví den, který svým označením odpovídá dni spadajícímu do některého z bonusových období (nastal však o rok dříve)
(Do testu převažujících příjmů stejně jako ve standardních případech činností, které nejsou vykonávány sezónně, nýbrž celoročně, vstupují pouze příjmy podle § 6, § 7 a § 9 zákona o daních z příjmů, tj. příjmy ze zaměstnání, z podnikání a nájmu.)
Příklad: Pokud tedy například provozovatel vleku či lyžařský instruktor vykonává nyní zakázanou či omezenou činnost obvykle v rozmezí listopadu až února, avšak příjmy z této činnosti nebyly v období od 1. června do 30. září 2020 majoritní, může pro účely porovnání výše příjmů z této činnosti s výší ostatních příjmů využít náhradního rozhodného období od 1. listopadu 2019 do 28. února 2020. Zároveň musí platit, že v období od 1. června do 30. září roku 2019 jeho příjmy z dané činnosti netvořily převahu, tj. podobně jako v letním období roku 2020 nebyly majoritní (což je vzhledem k povaze činnosti více než pravděpodobné).
Výše uvedený test využívající náhradní rozhodné období zaručuje, že míra poklesu příjmů z bezprostředně zakázané či omezené činnosti bude zjišťována v rámci srovnatelných období, kdy je konkrétní činnost standardně vykonávána, a poskytne tak adekvátní vypovídací hodnotu. Dochází tím k překlenutí mezery v textu právní úpravy tak, aby byl naplněn smysl daného testu a tedy i zákona, který právě jeho prostřednictvím garantuje, že kompenzační bonus obdrží všechny subjekty, jejichž majoritní činnost byla aktuálními opatřeními státu reálně bezprostředně zasažena (tedy i ty subjekty s činností ryze sezónního charakteru) a nebude tak při posuzování existence nároku na kompenzační bonus docházet k nedůvodným rozdílům.
Závěrem informujeme, že pokud osoby splňující podmínky pro získání kompenzačního bonusu podle výše nastíněných pravidel žádost o kompenzační bonus dosud nepodaly, mohou tak učinit, a to i v případě, že již zmeškaly lhůtu pro podání žádosti za některé z bonusových období. V takovém případě lze využít institutu navrácení lhůty v předešlý stav podle § 37 daňového řádu. Žádost o navrácení lhůty v předešlý stav musí být podána do 15 dnů ode dne, kdy pominul důvod zmeškání lhůty a lze ji spojit s žádostí o kompenzační bonus. Správní poplatek se v tomto případě promíjí na základě rozhodnutí ministryně financí (viz Finanční zpravodaj 6/2021).
Podání žádosti o kompenzační bonus nebrání ani předchozí zpětvzetí žádosti či zamítavé rozhodnutí správce daně, které bylo vydáno před zveřejněním této informace.