Nejdůležitější změny v roce 2016 související s elektronickými podáními pro Finanční správu
Přechodné období, po které to možné bylo, skončí 31. prosince 2015. Tato možnost však zůstává nadále zachována pro některé případy, a to zejména pro podání na DPH. U daně z přidané hodnoty současně dochází k rozšíření okruhu subjektů povinných činit podání elektronicky, a to bez výjimek na všechny plátce DPH. Tato povinnost se vztahuje již na daňová přiznání k DPH za zdaňovací období prosinec 2015 nebo 4. čtvrtletí 2015, která budou předkládána na finanční úřad nejpozději do 25. ledna 2016.
Všichni plátci DPH budou tedy od 1. ledna 2016 podávat na finanční úřad výlučně elektronicky výše uvedená podání, pokud se týkají DPH (například daňové přiznání k DPH, kontrolní hlášení, atd.). Přitom však mohou využít i možnost odeslání datové zprávy prostřednictvím daňového portálu bez uznávaného elektronického podpisu, s následným potvrzením e– tiskopisem.
Formulářová elektronická podání lze uskutečnit prostřednictvím Daňového portálu Finanční správy, dostupného na www.daneelektronicky.cz, nebo odesláním datové zprávy z datové schránky.
Až dosud měli výjimku a nemuseli elektronicky podávat přiznání ti plátci DPH - fyzické osoby - jejichž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhl 6 milionů korun a neměli zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky. Nově tedy budou i tito plátci podávat formuláře související s DPH už jen elektronicky.
Za nedodržení povinné elektronické formy u podání, jejichž Seznam je zveřejněn na internetových stránkách Finanční správy a na úředních deskách finančních úřadů, uloží správce daně pokutu ve výši 2 000 korun. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může mu správce daně uložit pokutu až do
50 000 korun.