Finanční správa ČR umožní po přechodné období roku 2015 činit povinné elektronické podání i s tzv. e-tiskopisem
Od 1. ledna 2015 platí nové ustanovení daňového řádu (§ 72 odst. 4), které upravuje povinné elektronické podávání tak, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnou datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádného daňového přiznání a dodatečného daňového přiznání, hlášení a vyúčtování, učinit pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně. Tato datová zpráva musí být:
- podepsaná uznávaným elektronickým podpisem, nebo
- odeslaná prostřednictvím datové schránky, nebo
- odeslaná s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.
Podání učiněné datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu nebo bez ověřené identity podatele s využitím tzv. e tiskopisu pro dodatečné potvrzení podání tedy ze zákona není možné. Nicméně s ohledem na to, že se jedná o nový přístup v rámci povinnosti činit podání elektronicky, bude Finanční správa po přechodné období roku 2015 (tj. pro podání učiněná v období od 1. ledna 2015 do 31. prosince 2015) akceptovat pro splnění povinnosti činit podání elektronicky (podle § 72 odst. 4 daňového řádu) i podání učiněná datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu nebo ověřené identity podatele, ale následně potvrzená do 5 dnů například formou e-tiskopisu.
Podrobnější informace k této problematice lze nalézt na internetové stránce finanční správy pod odkazy: Finanční správa umožní po přechodné období činit povinné elektronické podání podle § 72 odst. 4 daňového řádu i postupem podle § 71 odst. 3 daňového řádu a Informace k aplikaci ustanovení § 72 odst. 4 daňového řádu.
Ke splnění povinnosti učinit vybraná podání elektronicky lze využít aplikaci Elektronická podání pro finanční správu, dostupnou na Daňovém portálu finanční správy na www.daneelektronicky.cz.