Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Finanční správa se zapojila do kontrol řidičů Uberu a Boltu v Praze

14. 7. 2025 Tisková zpráva

Patrik Madle tiskový mluvčí Finanční správy ČR

Dne 26. června 2025 se pracovníci Finanční správy České republiky připojili ke kontrolní akci zaměřené na problematiku poskytování osobní přepravy. Společně s Policií České republiky, Celní správou České republiky, Městskou policií hl. města Prahy a Magistrátem hl. města Prahy bylo provedeno několik desítek kontrol řidičů, kteří poskytují taxi služby prostřednictvím elektronických platforem.

Cílem zapojení pracovníků finanční správy bylo získání důkazních prostředků potřebných pro kontrolu daně z příjmů ze závislé činnosti a DPH. Na základě dosavadních zkušeností zaměstnávají některé flotilové společnosti spolupracující s platformami BOLT a UBER řidiče na základě dohod mimo pracovní poměr, přičemž faktický rozsah odpracovaných hodin značně přesahuje maximální rámec daný legislativou.

„Dlouhodobě sledujeme rizikové modely chování spojené s přepravou osob přes digitální platformy. Cílem naší účasti na této akci bylo nejen prověřit konkrétní případy, ale i získat důležité důkazní materiály pro další řízení. Spolupráce se zapojenými složkami byla velmi přínosná, znovu se potvrzuje, že koordinovaný postup veřejných institucí má smysl,“ uvedla generální ředitelka Finanční správy ČR Simona Hornochová.

Do součinnostní kontrolní akce byli kromě pracovníků finanční správy zapojeni příslušníci Celního úřadu pro hl. město Prahu, Celního úřadu Praha Ruzyně, Odboru cizinecké policie KŘP hl. města Prahy, Městské policie hl. města Prahy a pracovníci Odboru dopravy Magistrátu hl. města Prahy.

„Pražská policie velké kontrolní akce zaměřené na smluvní přepravu osob, stejně jako je tato, organizuje v součinnosti s dalšími orgány státní správy dlouhodobě, a to minimálně jednou měsíčně. Při této poslední kontrole policisté oznámili dvacet řidičů pro podezření z přestupkového jednání, dále v devíti případech podali na odbor azylové a migrační politiky podnět ke zrušení pobytů cizinců z důvodu neplnění účelu jejich pobytu a dále řešili několik řidičů, kteří se nacházeli v centrální evidenci nedoplatků z důvodu neplacení pokut," uvedl vedoucí odboru pražské cizinecké policie plk. Mg. Pavel Žilka.

„Příslušníci celní správy se součinnostních kontrol zúčastňují pravidelně a zaměřují se výhradně na kompetence nám svěřené. Koordinovaná spolupráce a odborné znalosti složek se tak přímo odráží ve výsledném efektu provedených kontrol. Zejména oprávnění celníků požadovat úhradu zjištěného nedoplatku na dopravní pokutě a možnost zadržení registračních značek, je silným, ale efektivním nástrojem, který velmi rychle zajišťuje úhradu dluhu. Podobně naši činnost zaměřujeme např. i na kontrolu plnění povinností ve smyslu zákona o legalizaci výnosů z trestné činnosti a výsledky se dostavují.“ uvedl ředitel Celního úřadu v Praze plk. Mgr. Igor Soós.

Akce byla efektivní. Kontroly poběží i nadále

Během akce bylo provedeno celkem 181 kontrol, přičemž byla identifikována porušení právních předpisů v oblasti dělené správy, silniční dopravy, zaměstnanosti a pobytu cizinců. Už z počátku akce bylo zřejmé, že je cílena správně, neboť ještě před jejím spuštěním řada řidičů narychlo opustila místa, kde měly kontroly proběhnout. Kontrolní týmy tuto reakci předvídaly, akce proto probíhala koordinovaně na vícero místech v Praze.

Ze strany Finanční správy České republiky je uskutečněná akce vnímána jako efektivní, a to jak z hlediska získání důkazních prostředků využitelných pro správu daní, tak i v oblasti spolupráce s dalšími kompetentními orgány. Z těchto důvodů finanční správa předpokládá, že se do společných kontrolních akcí zapojí i v budoucnu a ve větším rozsahu.