Finanční správa vychází vstříc veřejně prospěšným poplatníkům a zvyšuje limit pro uplatnění výjimky
V návaznosti na několikaměsíční dialog, který s neziskovými organizacemi vedl resort financí, Finanční správa aktualizovala metodiku elektronické evidence tržeb pro tyto subjekty. Aby metodika lépe korespondovala s reálnou situací většiny těchto subjektů a eliminovala negativní dopady na jejich veřejně prospěšnou činnost, zvýšila limit pro uplatnění výjimky z povinnosti evidovat tržby pro vedlejší podnikatelskou činnost.
„Chceme neziskovým organizacím v jejich drobném podnikání, které jim umožňuje pracovat pro lidi, maximálně pomáhat. Jejich role je totiž ve společnosti nezastupitelná,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš. Neziskové organizace, jako jsou například vesnické spolky, obecně prospěšné společnosti či nadace, evidují pouze příjmy z vedlejší podnikatelské činnosti, kterou vyvíjí za účelem podpory své hlavní nepodnikatelské činnosti, a to jen tehdy, přesáhnou-li jejich tržby 300 tisíc korun ročně nebo 5 % celkových příjmů.
„Na základě zpětné vazby od neziskového sektoru jsme přehodnotili výši limitu pro drobnou podnikatelskou činnost tak, abychom co nejlépe zohlednili jeho specifika a vyšli vstříc jeho současné praxi. Za drobné podnikatelské činnosti považujeme takové, které nejsou významné a nemají potenciál konkurovat podnikatelským subjektům,“ vysvětlil generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. Do limitu jsou zahrnuty výhradně tržby z podnikatelské činnosti uhrazené v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou nebo jinými obdobnými způsoby. Tržby hrazené převodem z účtu na účet se do limitu nepočítají.
Neziskové subjekty neevidují příjmy z hlavní nepodnikatelské činnosti, tzn. například členské příspěvky, dary, dotace či výnosy z veřejných sbírek. Pokud neziskový subjekt uspořádá akci, například výroční ples, hody, oslavy státních svátků, výročí založení obce, ze které inkasuje příjmy (vstupné, prodej zboží a služeb) a tato akce souvisí s posláním neziskového subjektu a není vykonávána soustavně, pak ani případný zisk z dané akce není tržbou z podnikání a není povinnost ho evidovat. „Elektronická evidence tržeb se tak neziskových subjektů v drtivé většině případů vůbec netýká,“ řekla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.
Diskuse s neziskovými subjekty mimo jiné ukázala, že mnoho z nich nesprávně interpretuje své povinnosti dle zákona o evidenci tržeb. Z toho důvodu Ministerstvo financí a Finanční správa uspořádaly na toto téma 20. dubna 2017 konferenci, které se zúčastnilo přes 200 zástupců obcí a neziskových organizací. „Nejen tato akce, ale i soustavný dialog mezi oběma stranami ukázal, že jejich obavy z dopadů evidence tržeb na neziskovou činnost jsou často neopodstatněné,“ dodala Alena Schillerová.
Podrobnosti naleznete v aktualizované metodice na webu etržeb.