Zásadní změny ve správě daně z nemovitostí od 1. 1. 2013 znamenají stěhování statisíců spisů mezi finančními úřady a jednodušší komunikaci se správcem daně
Noví majitelé nemovitostí budou od příštího roku vyplňovat a podávat pouze jedno daňové přiznání za všechny své nemovitosti, které se nachází na území jednoho kraje. Taktéž úhradu daně provedou za všechny nemovitosti v kraji jedinou platbou. Ke zjednodušení dochází v souvislosti s nabytím účinnosti zákona o Finanční správě České republiky.
Správu daně z nemovitostí bude od příštího roku vykonávat 14 finančních úřadů se sídly v krajských městech a v hlavním městě Praze, a to prostřednictvím svých územních pracovišť. Krajská územní působnost finančních úřadů umožňuje sloučení daňových povinností za jednotlivé nemovitosti, které dosud spravovaly různé finanční úřady v jednom kraji, do jediné. S tím souvisí také sloučení stávajících spisů k dani z nemovitostí do spisu jediného. Sloučení dosavadních daňových povinností do jednoho spisu provedou finanční úřady automaticky z moci úřední. Nedojde-li oproti zdaňovacímu období 2012 ke změně okolností rozhodných pro vyměření daně, nebude v lednu 2013 nutný žádný úkon ze strany poplatníků.
Konkrétní územní pracoviště, které bude od 1. 1. 2013 spravovat spis konkrétního poplatníka, je určeno podle jednotných pravidel. Pravidla jsou nastavena tak, aby došlo k umístění spisu v souladu se zájmy a potřebami vlastníků nemovitostí. Zásadním kritériem pro stanovení spravujícího územního pracoviště je proto místo pobytu fyzické osoby nebo sídlo právnické osoby v konkrétním kraji, které bylo správci daně známo před započetím stěhování spisů, tj. před 15. 11. 2012. V případě poplatníka s místem pobytu v příslušném kraji bude budoucím spravujícím územním pracovištěm dnešní finanční úřad, v jehož obvodu územní působnosti se nacházelo místo pobytu nebo sídlo poplatníka.
Nemá-li poplatník místo pobytu nebo sídlo v příslušném kraji a má zde nemovitosti, které nyní spadají do územní působnosti jediného finančního úřadu, pak k žádné faktické změně v umístění spisu nedochází. Budoucím spravujícím územním pracovištěm je de facto dnešní finanční úřad.
Nemá-li fyzická osoba místo pobytu v příslušném kraji a má zde nemovitosti v územní působnosti několika dnešních FÚ, je dávána přednost volby územního pracoviště podle umístění staveb. Pokud má tato fyzická osoba v roce 2012 všechny stavby v obvodu územní působnosti jediného dnešního Finančního úřadu, pak bude spis umístěn na územním pracovišti, které vznikne z tohoto finančního úřadu.
Fyzická osoba, která nemá místo pobytu v příslušném kraji a má stavby v obvodech územní působnosti několika dnešních finančních úřadů, musí vyhodnotit druhy staveb. Má-li obytný dům v působnosti dnešního jediného finančního úřadu, bude mít uložen spis v roce 2013 na tomto místě. Nemá-li obytný dům, ale má byt v působnosti dnešního jediného finančního úřadu, bude spis v roce 2013 uložen v tomto místě. Nemá-li fyzická osoba bez místa pobytu v příslušném kraji ani obytný dům, ani byt, ale má stavbu pro rodinnou rekreaci v působnosti jediného dnešního FÚ, bude spis v roce 2013 uložen také v tomto místě.
V ostatních případech, kdy má fyzická osoba bez místa pobytu v kraji stavby nebo jednotky u více FÚ, nebo má-li v kraji pouze pozemky v obvodech územní působnosti více FÚ, bude její daň z nemovitostí spravovat určené územní pracoviště v místě sídla finančního úřadu.
Příklady k umístění spisů jsou popsány v přílohách této tiskové zprávy.
Informační leták pro poplatníky daně z nemovitostí včetně grafického znázornění nalezne veřejnost na internetových stránkách české daňové správy - www.financnisprava.cz , pod záložkou Aktuální informace ke vzniku Finanční správy.
Související dokumenty:
-
Příklady určení spravujícího územního pracoviště finančního úřadu, u něhož je uložen spis poplatníka k dani z nemovitostí