Reakce Finanční správy ČR a České obchodní inspekce na článek: "Hospodskému, který vybírá „babišné“, trest nehrozí"
- Reakce na článek: "Hospodskému, který vybírá „babišné“, trest nehrozí"
- Autor: Jiří Sejkora, Jan Klička | Zdroj: Deník | Datum: 31.1.2017
Finanční správa se ostře ohrazuje proti tvrzením, uvedeným v článku, že pokud podnikatel zavede speciální desetikorunový poplatek za vystavení účtenky, je to v pořádku. Čtenář tak může nabýt dojmu, že vybírání poplatku za vystavení účtenky je v souladu se zákonem. Tak tomu ale rozhodně není. Vystavení účtenky je zákonnou povinností podnikatele a zákon o evidenci tržeb neumožňuje, aby bylo vydání účtenky zákazníkovi podmíněno zaplacením jakéhokoli poplatku. Žádné „dobrozdání“ v tomto směru ze strany Finanční správy ani ze strany Ministerstva financí nikdy nikomu nebylo vydáno.
Dle zákona o evidenci tržeb je poplatník povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku zákazníkovi. Splnění této zákonem stanovené povinnosti nelze podmiňovat zaplacením samostatného poplatku či poskytnutím jakéhokoli jiného protiplnění ze strany zákazníka. V případě, kdy poplatník poruší povinnost vystavit (bezplatně) účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, dopouští se správního deliktu, za který může být uložena pokuta až do 500 000 Kč.
Navýšení ceny zboží či služeb poskytovaných zákazníkům tak, aby dosažený příjem poplatníka pokryl náklady spojené s provozováním dané činnosti, je samo o sobě přípustné. V takovém případě celá tato částka představující cenu zboží či služby, do níž byly náklady promítnuty, podléhá evidenci tržeb a je uvedena na účtence.
V popisovaném případě se nejedná ani o informování spotřebitele o ceně nabízeného zboží nebo služby ve smyslu zákona o cenách. Prodávající žádné plnění spotřebiteli „v hodnotě 10,- Kč“ neposkytuje, přihlášení do systému EET není prodávaným zbožím. Odeslání účtenky do EET je plnění zákonné povinnosti prodávajícího. Na této skutečnosti nemění nic ani fakt, že je zákazník o účtování příplatku v případě útraty nepřesahující 99,- Kč informován předem.
Ani Česká obchodní inspekce nepotvrdila podnikateli, že by takové jednání bylo v pořádku. Stále platí vyjádření ČOI, že „provozovatel nemůže zpoplatnit svou zákonnou povinnost“. Veškeré náklady je potřeba promítnout do konečné ceny zboží či služeb.