Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Hostem „Ptám se já“ byla generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová

13. 4. 2023

Autor: Marie Bastlová | Zdroj: seznamzpravy.cz | Datum: 13. 4. 2023

Kromě pošt v Česku zanikne i část poboček finančních úřadů, od července se jich zruší bezmála 80. Podle resortu financí se tak v příštích třech letech ušetří až 150 milionů korun. Povede to ale k větší efektivitě Finanční správy?

Hostem Ptám se já byla generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová. Po oznámeném rušení poboček České pošty vláda tento týden přišla s dalšími škrty ve státní správě. Ministerstvo financí od července zruší 77 z celkových 201 územních pracovišť finančních úřadů. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) předpokládá, že tak stát ušetří v příštích třech letech až 150 milionů korun. Finanční správa se podle něj zároveň zefektivní. Krok kritizuje opozice i někteří starostové. Podle Stanjury ale zůstane dostupnost i kvalita finančních úřadů zachována. Nová generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová, která je ve funkci od 1. března, k tomu uvedla, že její úřad se chce více zaměřit na elektronickou komunikaci s veřejností. Zároveň nabídne telefonické konzultace a rozšíří výjezdy do obcí. „Finanční správa bude mít méně kamenných pracovišť, plánujeme však posílit možnosti osobní komunikace daňových subjektů s pracovníky finančních úřadů a zajistit jim efektivní pomoc a podporu při plnění jejich daňových povinností,“ dodala generální ředitelka.

Hornochová byla náměstkyní pro daně a cla někdejšího ministra financí Andreje Babiše (ANO) v letech 2014 a 2015. Měla na starosti také zavádění elektronické evidence tržeb (EET), kterou současná vláda od letoška zrušila. V posledních letech působila jako daňová poradkyně. Podle Stanjury by Hornochová v roli generální ředitelky měla zajistit vstřícnější přístup ke klientům, a pomoci tak napravit reputaci nabytou právě za Babišových časů.

Co v rozhovoru zaznělo?

*Byla to skutečně éra Andreje Babiše, kdy se chování berních úředníků tolik změnilo, kdy přešli k formalistickému výkladu a začali mnohem tvrději přistupovat k daňovým plátcům?
Ve skutečnosti ano, ale bylo to obrovským tlakem na to, aby se zvýšil výběr daní. A Finanční správa za tím účelem začala používat silové nástroje, které mají být použity pouze v krajních mezích. Typicky to byly zajišťovací příkazy. Je potřeba, aby se těm úředníkům občas otevřely oči.

*Dočkáme se toho, že v daňovém přiznání bude kolonka „sleva na dítě“ místo paragrafu?
Já v to doufám, protože my se tady o tom škádlíme se zástupci Finanční správy v podstatě od chvíle, co jsem začala dělat daňové poradenství. Musí to být popsáno přesně. Věřím tomu, že takto bude nastaven nový informační systém Finanční správy, který jsme teď začali budovat. (…) První etapa bude v roce 2025.

*Je oznámené množství rušených poboček významné, nebo ne? Jde o úsporu 150 milionů…
Možná to v číslech vypadá marginálně, ale v praxi je to velké. Abychom dokázali zvyšovat kvalifikaci úředníků na těch úřadech. 56 z těch 77 poboček je v dočasném režimu, kdy se ti pracovníci stěhují na dva dny se všemi spisy jinam. A ten zbytek jsou malé úřady, kde máme třeba 10 až 15 lidí a v tomto množství nedokážete zabezpečit kvalitní fungování toho úřadu, ti lidé jsou navíc přetížení. Potřebujeme ty pracovníky koncentrovat na jednom místě, což přinese velkou míru efektivity.

*Bude s tím spojeno propouštění?
Ne.

Zjistili jsme, že někteří úředníci na finančním úřadě využili situace, kdy byly zřízeny datové schránky, a rovnou tam poslali exekuční příkazy i lidem, kteří vůbec nevěděli, že tu schránku mají. Tak to jsme okamžitě nahlásili, že musíme být více benevolentní.

Když rutinně působíte na nějakém pracovišti, tak vám vlastně vůbec nedojde, co způsobíte. Já jsem zjistila, že ve státní správě nejvíc mailů a nejvíc věcí k podepsání a prostudování dostáváte v pátek v poledne. V privátním sektoru je to úterý, středa. Tam se to dělá, abyste to měli do pátku hotové, a tohle je podle mě podobné. Dělají to i před Vánoci, před prázdninami, aby měli čistý stůl. A nikdo si neuvědomuje, že je tam ta prostistrana. Za mě je to o otevírání očí.

To je takový kolorit opozice, že vždy bude říkat, že vláda dělá všechno špatně. Pracovníci dělají to, co dělali, když paní Schillerová byla ministryně a velmi je chválila. Samozřejmě, že je místo pro zlepšení, ale nelze to dělat tak jako v minulosti, kdy se tlačilo na podnikatele. Žádné „zaklekávání“.

Nepřišla jsem sekat hlavy ani dělat nějakou revoluci. (…) Je tady debata stará jako státní zřízení samo: Do jaké míry má nést úředník přímou odpovědnost za výkon své práce, anebo za to může stát. Snažím se vysvětlit kolegům, že když se nějak chová podnikatel, je to jenom jeho zodpovědnost a jeho ostuda, ale my jsme tady za stát a je to ostuda státu. Já věřím spíše na manažerskou zodpovědnost.

Co přinese rušení finančních úřadů? Jak se daří digitalizace jejich služeb? A bude Finanční správa skutečně vstřícnější ke klientům?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.