Informace k přiznání k dani z přidané hodnoty za II. čtvrtletí 2004
Plátce, který podává daňové přiznání za kalendářní čtvrtletí, je podle § 111 bodu 4 a 5 Přechodných ustanovení zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, povinen do 25. července 2004 podat daňové přiznání za duben 2004 na formuláři přiznání k dani z přidané hodnoty platném do 30. dubna 2004 a současně daňové přiznání za období od 1. května 2004 do 30. června 2004 na formuláři přiznání k dani z přidané hodnoty platném od 1. května ;2004.
Ve vyměřovacím řízení se podle obecně platných pravidel stanovených v § 40, 43 a 46 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, daňové povinnosti vykázané plátcem v těchto dvou daňových přiznáních vyměří samostatně. Rovněž samostatně se u těchto přiznání stanoví splatnost daňové povinnosti v případě vyměření vlastní daňové povinnosti nebo den vzniku přeplatku v důsledku vyměření nadměrného odpočtu.
Pokud bude na základě daňového přiznání vyměřena vlastní daňová povinnost, bude splatná podle ust. § 101 odst. 1 zákona o DPH ve lhůtě pro podání daňového přiznání, tj. dne 26. 7. 2004. Pokud se ale na základě daňového přiznání vyměří nadměrný odpočet, za den vzniku vratitelného přeplatku se podle ust. § 105 odst. 3 zákona o DPH považuje den vyměření. Den 26. 7. 2004 bude považován za den vzniku vratitelného přeplatku pouze, pokud správce daně vyměří daňovou povinnost podle § 46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků shodně s údaji, které plátce deklaroval ve svém daňovém přiznání podaném v zákonem stanovené lhůtě. Pokud správce vyměří daňovou povinnost po vytýkacím řízení podle § 43 zákona o správě daní a poplatků, posouvá se den vyměření, a v návaznosti i den vzniku případného vratitelného přeplatku, na den vystavení příslušného platebního výměru správcem daně.
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud plátce daně vykáže najednom daňovém přiznání vlastní daňovou povinnost, nadruhém daňovém přiznání nadměrný odpočet atyto dvě částky vzájemně započte tak, žečástku vykázané vlastní daňové povinnosti k úhradě sníží o částku vykázaného nadměrného odpočtu, nelze tento postup považovat za porušení ustanovení výše uvedených zákonů. Nelze ale rovněž vyloučit možnost vzniku daňového nedoplatku v případech, kdy správce daně zahájí k daňovému přiznání s vykázaným nadměrným odpočtem vytýkací řízení a k vyměření nadměrného odpočtu v důsledku této skutečnosti dojde k pozdějšímu datu než 26.7.2004.